Soal Jawab dengan Segyu Rinpoche

Bagaimanakah kita dapat mengesan sama ada sesuatu penyakit itu adalah disebabkan oleh semangat atau sebaliknya?

Tidak mudah untuk kita mengesan bahawa sesuatu penyakit itu adalah disebabkan oleh gangguan semangat. Perubatan Tibet sangat rumit dan luas. Terdapat tiga bahagian dalam perubatan Tibet iaitu:

  • Perubatan Somatik
  • Perubatan Dharma
  • Perubatan Tantra
Tabib Tibet yang memeriksa nadi, menjalankan persiapan perubatan dan temubual dengan pesakit boleh jadi juga adalah seorang lama (bhiksu) atau yogi yang berkesedaran untuk membantu dengan menjalankan penilaian yang betul. Mereka mengerjakan hal ini dengan dorongan kesedaran sebagai seorang tabib dan lama. Dengan amalan yang terbit dari latihan maka mereka mampu untuk menjalankan kegiatan perubatan. Mereka boleh membawa peralatan yang pelbagai bagi membantu mereka sebagai contoh, alat tilikan, alat ramalan dan lain-lain mekanisme yang berkaitan.
 
Bolehkah tabib-lama menetapkan ubatan untuk ketiga-tiga tahap perubatan seperti di atas?
 
Ya, boleh jika dia adalah seorang yang jaya dan sempurna. Jika dia terlatih dalam sadhana tahap maju. Amalannya dalam pemujaan dan tantra boleh menjana mandala, menyeru dewata dan membantu pesakit. Jika seseorang tabib itu tidak mempunyai kemahiran yang sepatutnya, dia akan menjalankan diagnosis dan merujuk pesakit tersebut kepada seorang lama. Lama akan menjalankan penilaian dan menjalankan pemujaan serta langkah-langkah seterusnya.
 
Adakah gangguan dari semangat itu selalu kelihatan dalam penyakit yang dihidapi oleh seseorang?
 
Ya, selalu kelihatan. Terdapat juga penyakit yang disebabkan oleh alam persekitaran dan gangguan-gangguan yang lain. Elemen alam sekitar boleh mencetuskan gangguan. Semangat tidak menggangu namun punca luaran mengganggu elemen kita dan merosakkan kesihatan mental kita.        
 
Penyakit yang sedikit pun boleh disebabkan oleh semangat. Mereka menggangu lung, tenaga angin dalam badan manusia. Tenaga ini akan menjadi padat dan akal pun akan tenggelam dalam satu corak tabiat tertentu. Kita sudah pun dikejar oleh semangat-semangat ini sejak kelahiran yang lampau. Kadang-kala serangan yang berlaku sekaligus. Jika kita tidak dilindungi maka semangat lain yang berfikiran sama akan mendekati kita. Semangat ini boleh jadi tamak. Mereka lalu merosakkan diri mereka dan tidak boleh menerima pembebasan. Keadaan mereka sebenarnya adalah lebih teruk daripada keadaan kita. Sesetengah semangat melihat tubuh ini sebagai sumber tenaga. Mereka seperti pontianak terdesak untuk menyedut tenaga tersebut. Mereka menyakiti diri mereka dan menyakiti kita dengan mencetuskan karma buruk bagi kedua-dua belah pihak.
 
Bagaimanakah kita membezakan antara semangat dan khurafat?
 
Hal ini penting sekali kerana jika kita terlalu memilih maka kita akan menjadi paranoid. Hal yang utama sekali adalah untuk tidak jahil terhadap faktor-faktor ini. Perlindungan itu adalah suaka. Dengan mencari suaka, maka kita akan dilindungi dengan sebaiknya. Buddha dan mereka yang dicerahi itu melindungi kita kerana kita menjalankan sadhana dan mempunyai pengetahuan untuk memahami proses. Ia mengubah keadaan yang tidak menyenangkan kepada yang menyenangkan.Semakin baik pemahaman kita terhadap dharma, semakin banyaklah pahala yang terkumpul untuk menjajarkan semula keadaan bagi mengelakkan kita mudah diserang. Penting sekali untuk kita mencari suaka perlindungan.
 
Adakah semangat itu sejenis preta atau hantu lapar?
 
Semangat ini boleh jadi seorang preta, makhluk neraka atau haiwan. Terdapat tahap halus bagi semangat. Sebagi contoh, naga adalah ular air atau ular. Mereka boleh menyebabkankan penyakit barah, penyakit kulit dan kusta kerana hubungan mereka dengan elemen bumi dan elemen angkasa. Elemen bumi memberikan kesan kepada kulit. Terdapat lapan kumpulan semangat. Setiap kumpulan ini pula mempunyai kelompok kecil. Kategorinya didasarkan kepada pembahagian dalam empat elemen. Jika kita boleh melihat elemen yang terganggu maka kita boleh membezakan jenis semangat dan menjadikan seseorang itu lebih kuat dan tidak mudah diserang apabila berhubungan dengan semangat-semangat ini.
 
Yang kedua, kita melindungi seseorang itu dengan menjalankan pemujaan dan cuba meletakkan semangat tersebut di bawah panduan seorang penjaga yang akan menjaga perkembangan mereka. Orang tersebut akan menjana pahala selain daripada mengubati tubuh dan akalnya. Ramai orang beranggapan bahawa pemujaan dijalankan untuk membunuh semangat-semangat itu. Kita tidak boleh berbuat demikian. Jika kita melakukannya maka kita akan melanggar sumpah untuk tidak membunuh kerana semangat itu masih lagi satu kesedaran. Kita haruslah berbelas kasihan dan menjana cinta kasih terhadap semangat-semangat itu. Kita berharap semoga satu hari nanti mereka pun akan menerima pencerahan.
 
Semalam, saya mendapat berita bahawa seseorang terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya di Morocco. Pagi ini, seseorang telah membawa gambar si mati itu. Saya pun menyatakan bahawa, "Orang ini terbunuh disebabkan oleh penyebab luaran. Terdapat semangat atau roh yang telibat." Seseorang pernah menelefon dan menyatakan bahawa saya pernah bertemu dengan si mati itu dua tahun yang lepas. Saya kemudian melihat dalam fail saya dan melihat bahawa dia datang meminta untuk menilik. Dia sedang berhadapan dengan tenaga yang dirasakannya sebagai tidak sesuai. Saya memaklumkan kepadanya, "Berhati-hati. Kamu dalam bahaya." Saya memberi khidmat nasihat perubatan namun orang yang menelefon saya itu tidak datang untuk menerimanya. Kemudian, kemalangan itu pun berlaku. Ramai orang bermain-main dengan perbomohan, tilikan dan perkara-perkara Dunia Baru namun hal ini sebenarnya adalah sangat berbahaya. Ia boleh membawa kepada kematian serta menghasilkan halangan yang kuat. Halangan tersebut mengganggu proses perkembangan jiwa kita.
 
Bukan semua perkara itu disebabkan oleh semangat seperti yang difikirkan oleh ramai orang. Masalah yang timbul boleh jadi juga disebabkan oleh ketidakseimbangan jiwa dalaman yang digabungkan sekali dengan corak tabiat serta sikap akal kita sendiri. Semangat boleh menjadi satu alasan kepada hal-hal ini.
 
Kadang-kala kita mendengar bahawa apabila kita masuk ke dalam hutan dan hendak kencing maka kita pun mengganggu para naga. Adakah sebarang perlindungan untuk hal itu?
 
Pastikan bahawa kita sentiasa peka dengan persekitaran. Dalam setiap persekitaran, terdapat juga hakikat lain yang saling berkaitan. Apabila kita pergi ke rumah sesiapa, kita pun akan mengetuk pintu rumahnya dan bertanya khabar sebelum meminta keizinan untuk masuk. Jika kita hendak menggunakan sebarang kemudahan dalam rumah seseorang maka kita pun akan meminta keizinan. Apabila masuk ke hutan pun begitulah halnya. Katalah, "Selamat sejahtera Tuan, bolehkah saya masuk ke dalam hutan? Saya minta kebenaran kerana saya datang dengan niat yang baik. Saya datang ke tempat Tuan dan berharap semoga Tuan senang hati jua." Jika kita bersopan begini, pastilah mereka akan mengalu-alukan kita.
 
Sikap seperti ini adalah penting bagi mengelakkan kita daripada menjajahi alam mereka. Apabila lama menjalankan kenaikan, perkara pertama yang mereka lakukan adalah memberikan persembahan kepada semangat tempatan dan berkata, "Tuan, mohon kedatangan kami dialu-alukan. Pertamanya, saya memberi persembahan kepada semangat tuan tanah, penguasa tanah di sini. Kami di sini hanya untuk menjalankan amalan dharma secara damai. Tuan juga boleh menyertainya namun jika Tuan tidak mahu menyertainya pun kami memohon agar Tuan menjauhi kami." Oleh itu, peka sahaja dengan persekitaran dan alam semulajadi apabila berada di hutan.
 
Jika kita masuk ke hutan dan tidak tahu apakah tujuan kita berada di situ maka kita pun akan mencetuskan masalah. Di tempat seperti India, Nepal dan Brazil ramai sekali orang memberikan persembahan kepada semangat alam sekitar. Kita tidak seharusnya kencing atau menajiskan tempat-tempat persembahan kepada semangat. Di India, persembahan hanya diberikan di satu tempat sahaja dan tidak boleh diletakkan merata-rata. Jika di kawasan bandar, tidak perlulah memberikan sebarang persembahan. Cukup dengan membaca doa atau mantra dalam hati bagi menambahkan lagi persembahan kepada semangat di sekeliling. Keduanya, memurnikan persekitaran. Orang ramai menaburkan beras dan semangat pun menikmatinya dengan senang hati.
 
Walaupun kita masuk ke dalam hutan dengan niat yang baik, namun adakah kita masih lagi menyakiti semangat-semangat di dalamnya?
 
Kita haruslah memahami bahawa niat itu adalah faktor akal bagi tindakan dan tindakan yang terhasil itu adalah karma. Walaupun sesuatu tindakan itu baik, namun ia boleh juga mencetuskan jejak yang buruk. Bagaimanakah kita mengetahui hal ini? Kita mengetahuinya melalui kebijaksanaan atau hikmah. Niat yang baik sahaja tidak mencukupi. Seseorang itu haruslah mempunyai kebijaksanaan. Merendah hati dan menjalankan amalan dengan betul. Dalam lain perkataan, cuba fikirkan, "Saya mengharapkan agar semua makhluk itu menerima kebahagiaan dan menjadi punca kepada kebahagiaan. Saya berharap semoga semua makhluk dibebaskan dari kesengsaraan dan segala yang menyebabkan kesengsaraan. Semoga semua makhluk itu sentiasa bersama dengan Guru mereka. Semoga semua makhluk itu menjadi masyarakat yang saling menyokong dan saya memberi persembahan hormat kepada Tiga Mastika." Hal ini akan menjana tenaga positif yang memberikan manfaat kepada persekitaran. Hal ini adalah lebih semulajadi berbanding dengan kita mencetuskan paranoia dalam setiap tindakan kita.
 
Rujukan
  • Segyu Rinpoche, Mental and Physical Illness Can Be Caused by Spirits, FPMT, May-June 2000 (Online)